معرفی ابزار

اسپیندل موتور چیست؟

اسپیندل موتور چیست؟ - کلینیک ابزار

تا به اینجا سعی کردیم که ابزار مهم برقی را به شما معرفی کنیم. اما بعضی قطعات به کمک همین دستگاه ها می آیند تا کارایی آنها را بیشتر و بهتر کنند. اسپیندل موتور یکی از این وسایل است که در کنار بعضی ابزار دیگر کاربری آن ها را بهتر خواهد کرد.

در این پست شما را تا حدودی با این وسیله آشنا خواهیم کرد.

spindel3_clinic

 

تعریف اسپیندل موتور

اسپیندل موتور یکی از اجزای مهم دستگاه سی ان سی است؛ که برای چرخاندن ابزار و قطعه کار مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک موتور AC است. وظیفه ی این قطعه براده برداری است و در ماشین های برشکاری و تراشکاری اسپیندل، محور دوار آن است.

کلمه ی اسپیندل در لغت به معنای چرخنده است و تمام محورهای یک ماشین سی ان سیCNC که دوران می‌کنند را اسپیندل می‌گویند و عموماً به تمام سیستم چرخشی اسپیندل گفته می‌شود.

این وسیله موتوری است؛ که برای چرخاندن دستگاه فرز سی ان سیCNC مورد استفاده قرار می گیرد. اما در دستگاه های تراشکاری، اسپیندل فرعی محور دواری است، که قطعه را می چرخاند. اسپیندل موتور بسته به گشتاور و سرعت نهایی و البته سیستم تغذیه به دست های متنوعی تقسیم می شود.

این را هم باید بدانید که هرچه سرعت اسپیندل بیشتر باشد، می‌تواند براده برداری را راحت‌تر انجام دهد. ولی گرمای بیشتری را هم روی دستگاه ایجاد کرده و عمر مفید آن را نیز کوتاه میکند. اسپیندل موتور ها از لحاظ تعویض ابزار هم به دو دسته ی اصلی تقسیم می شوند:

اسپیندل دستی و اسپیندل اتوماتیک: که در نوع اتوماتیک عملیات تعویض ابزار به صورت خودکار انجام می گیرد.

برای کنترل سرعت اسپیندل، از اینورتر استفاده می‌کنند و برای این که اینورتر هم تحت کنترل باشد معمولاً از VFD کمک می گیرند؛ که با تغییر فرکانس ورودی، سرعت گردش آنها نیز تغییر خواهد کرد.

این دستگاه برای کارهای سنگین مورد استفاده است و در اغلب اوقات با بلبرینگ های سرامیکی ساخته می‌شود؛ که در مقابل بارهای زیاد بتواند مقاومت خوبی را از خود نشان دهد که باز در این صورت لنگی شفت آنها نیز بسیار پایین خواهد بود.

دستگاه اسپیندل موتور در اندازه ها و شکل های مختلفی طراحی و ساخته شده است. این موتور ها سرعت های گوناگونی دارند و می‌توانند از0 ۱۰۰۰ تا ۱۲۰ هزار دور در دقیقه دوران داشته باشند و بسته به نوع کاربرد، قیمتشان نیز متفاوت خواهد بود.

گفتیم که هرچه سرعت اسپیدندل بیشتر شود کیفیت کار بالا خواهد رفت و براده برداری با سرعت بیشتری انجام خواهد شد، اما گرمای تولیدی در آنها نیز بالا خواهد رفت و در نتیجه عمر ابزار هم کاهش می یابد پس نیاز به سیستم خنک کننده خواهند داشت.

spindel2_clinic

سیستم خنک کننده در اسپیندلِ موتور

برای پایین نگه داشتن دما و بالا بردن راندمان کار در این وسایل که به دلایل مختلف دما در آنها افزایش پیدا می‌کند، باید از روش های گوناگونی برای خنک کردن آنها استفاده کرد.

از جمله ی آنها می‌توان به جریان هوا و آب اشاره کرد.

در اسپیندل موتور ها به دلیل سرعت بالای دستگاه و اصطکاک وسایل، خراب شدن قطعات زودتر اتفاق می‌افتد. برای همین از روش معمول هوای خنک و آب خنک برای کاهش دما استفاده می شود.

سیستم آب خنک: این سیستم دارای یک ورودی و یک خروجی می باشد؛ که اغلب دارای مقطع و قسمتی دایروی می باشد.

سیستم هوای خنک: اسپیندل های هوای خنک معمولا مقطع مستطیلی دارند. در این روش بالای شفت چرخنده اسپیندل یک فن قرار دارد و همزمان با چرخش اسپیندل می‌چرخد. البته باید گفت که اطراف اسپیندل آب هم قرار دارد ولی در گردش نیست. چرخیدن فن

باعث می‌شود که فن بالای اسپیندل، هوای داخل محفظه را به چرخش در آورد و گرما را کم کرده و باعث خنک شدن دستگاه شود. گفته می‌شود که معمولاً سیستم آب خنک از سیستم هوای خنک بهتر است و کارایی بیشتری دارد و معمولاً برای دستگاه های برش اسپیندل با ۲۰ هزار دور در دقیقه که حداکثر سرعت است، استفاده می شود و در حین کار سرعت آنها تغییر می کند.

spindel5_clinic

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.