معرفی ابزار

انواع اسپیندل موتور را بر چه اساسی تقسیم بندی میکنند؟

انواع اسپیندل موتور را بر چه اساسی تقسیم بندی میکنند؟ - کلینیک ابزار

در پست قبل در مورد عمل کرد و کارکرد قطعه ای به نام اسپیندل موتور صحبت کردیم. در ادامه در این مطلب می خواهیم بدانیم  انواع اسپیندل موتور را بر چه اساسی تقسیم بندی می کنند.

اگر مایلید اطلاعات خود را در این زمینه بیشتر کنید با ما همراه باشید.

چگونگی تقسیم انواع اسپیندل موتور

پارامترهای مختلفی برای تقسیم انواع این قطعه وجود دارد از جمله مهمترین آن ها می توان:

به قدرت و توان اسپیندل، سرعت اسپیندل، ابزارگیر و سیستم خنک کننده ی آن اشاره کرد.

همانطور که قبلا هم گفتیم دستگاه های سی ان سیCNC و اسپیندل هایی که در آن ها استفاده شده اند برای کاربردهای گوناگونی طراحی و ساخته شده اند.  به عنوان مثال در صنایع طلا سازی نسبت به صنایع چوب سرعت و قدرت اسپیندل موتور آنها باید متفاوت باشد.

spindel7_clinic

سرعت اسپیندل موتور

برای صنعتی مثل طلا سازی، سرعت بالا در کار مد نظر نیست. بلکه دقت کار است که مورد توجه قرار می گیرد. پس برای قطعه کارهایی با صلبیت بالا اصلاً اسپیندل موتور توصیه نمی‌شود. برای دستگاه سی ان سی طلا، سرعت و جلای سطح ماشین کاری، با هم رابطه مستقیم دارند.

برای طلا سرعت ۲۴ هزار دور در دقیقه و بیشتر و برای سی ان سی سنگ سرعت ۱۱ هزار تا ۲۴ هزار دور در دقیقه پیشنهاد می شود. اما برای چوب بری سرعت خیلی زیاد و بیش از ۳۶ هزار دور در دقیقه باعث سوختن چوب و تغییر رنگ آن می گردد. برای همین سرعت بین ۸ هزار تا ۳۶ هزار دور در دقیقه کافیست و توصیه می گردد سرعت از این مقدار بیشتر نشود.

کیفیت سطح کار با سرعت بالا افزایش می یابد و احتمال شکستن ابزار با سرعت بالا کم خواهد شد. کلا این قطعه برای سرعت های بیش از ده هزار دور در دقیقه ساخته شده است.

امروزه انواع اسپیندل تا سرعت 120000 دور در دقیقه هم تولید شده اند که در هر ثانیه 2000 دور می زنند! برای کنترل کردن سرعت این قطعه از اینورتر کمک می گیرند که نوع اینورتر متناسب با قدرت و نوع دستگاه انتخاب می شود.

spindel4_clinic

توان و قدرت اسپیندل موتور

لزوما توان بیشتر دستگاه همیشه بهتر نیست. زیرا توان بالا، مصرف انرژی بیشتر و هزینه خرید بالاتری را به دنبال خواهد داشت؛ که در اکثر کاربردها نیازی به این توان بالا نخواهد بود. برای مثال دستگاه سی ان سی CNCچوب بهتر است با توان و قدرت سه کیلو وات و بیشتر و اسپیندل دستگاه سی ان سیCNC طلا هفت دهم کیلووات و یا بیشتر و برای اسپیندل سنگ قدرت ۵ کیلووات و بیشتر از آن پیشنهاد می‌شود.

توان اسپیندل موتور هر چقدر بیشتر باشد توانایی بهره‌برداری از قطعه ی بزرگتر با سرعت ماشین کاری بیشتر را خواهد داشت. البته معمولاً با افزایش قدرت سرعت کاهش خواهد یافت.

پس هر چه قدرت اسپیندل بیشتر باشد،می تواند ابزار بزرگتری را بچرخاند و سطح بیشتری را براده برداری کند و همچنین می تواند عمق بیشتری را ماشین کاری کند.همین قدرت می تواند احتمال گیر کردن ابزار را در حین کار کاهش دهد. ولی این نکته مهم است؛ که در سرعت های بالا قدرت کم خواهد شد.

اسپیندل موتور توان یک دستگاه سی ان سی CNC محسوب می شوند.

ابزار گیر دستگاه

گفتیم که وظیفه ی اصلی انواع اسپیندل موتور چرخاندن وگرفتن صحیح ابزار است. گرفتن ابزار هم توسط این وسیله به دو روش انجام می گیرد.

الف) کولت: این قطعه به شکل مخروطی است و فشنگی نامیده می شود. در داخل قسمت مخروطی سر انواع اسپیندل موتور قرار می گیرد و با بسته شدن آن، فشنگی به داخل فرو رفته و ابزار درون آن کاملا محکم می شود. برای خرید یک فشنگی مناسب، قطر ابزارگیر را باید بدانید.

ب) مورس: در این مدل تعویض ابزار سریع و راحت اتفاق می افتد. در مدل اسپیندل هایی که تعویض ابزار به صورت اتوماتیک  انجام می گیرد از مورس استفاده می کنند.

همانطور که گفتیم اسپیندل سهم مهمی در دقت، سرعت و کیفیت ماشینکاری دستگاه های سی ان سی CNCدارد. وظیفه ی اصلی اسپیندل گرفتن و چرخاندن ابزار است.

برای اینکه بتوانید دور اسپیندل موتور را زیاد کنید، می توانید آن را به یک اینورتر متصل کنید. اما برای انتخاب یک اینورتر مناسب و مطمئن باید بعضی موارد مثل: قدرت، سرعت، سیستم خنک کنندگی، مدل ابزار گیر آن را در نظر بگیرید.

باز هم این نکته را یاد آوری می کنیم که، سرعت اسپیندل موتور ها با اینورتر قابل کنترل است؛ اما خود اینورتر یا مبدل برق، دستگاهی الکترونیکی است که جریان مستقیم دی سیDC را به جریان متناوب AC تبدیل می‌کند و در واقع اینورتر یا درایو AC به دستگاهی گفته می شود، که به کمک آن می توان سرعت یک موتور AC سه فاز را کنترل کرد، بدون اینکه گشتاور موتور و یا قدرت آن کاهش پیدا کند.

با تغییر فرکانس ورودی سرعت اسپیندل ها نیز تغییر خواهد کرد.

 

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “انواع اسپیندل موتور را بر چه اساسی تقسیم بندی میکنند؟

  1. علی اصغر مونسان گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.