معرفی ابزار

انواع هویه های برقی و کاربرد آن ها

انواع هویه های برقی و کاربرد آن ها – کلینیک ابزار

حالا که تا حدودی با دستگاه هویه آشنا شدید در این مطلب انواع هویه های برقی را برای شما معرفی کرده و کارایی آن ها را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بعضی از ابزار برقی با تمام کوچکی و ظرافتی که دارند، اما در عمل قادرند کارهای زیادی را انجام دهند و مشکلات بزرگی را بر طرف کنند.

تقسیم بندی انواع هویه های برقی

هویه ها کلا به دو دسته تقسیم می شوند:

الف) هویه های الکتریکی   

ب) هویه های غیر الکتریکی یا چکشی

انواع هویه های برقی و کاربرد آن ها – کلینیک ابزار

هویه ها الکتریکی که خود به دو دسته ی اصلی تقسیم می شوند: هویه های تفنگی و هویه های قلمی

هویه های غیر الکتریکی یا چکشی هم که برای اتصالات سنگین به کار می رود و یا با چراغ‌های کوره ای و یا با چراغ پریموس داغ میشود.

هویه های تفنگی:

در این نوع از هویه های برقی حرارت مستقیما در نوک آن ها تولید می‌شود و سرعت بالا رفتن دما، در آنها زیاد است. در این هویه جهت کاهش ولتاژ و افزایش جریان در نوک هویه، از ترانسفورماتور برای این کار استفاده می‌ کنند. تا بر اثر عبور جریان زیاد از نوک هویه گرمای لازم برای بردن انتقال دما ایجاد شود.

در این هویه که از انواع هویه های برقی چون اتصال، از نوع اتصال کوتاه است، نباید آنها را به مدت طولانی روشن نگه داشت. زیرا باعث سوختن آنها می شود. والا کار با آنها بسیار راحت و آسان است.

هویه های قلمی:

این هویه ها معمولاً توانی بین ۲۰ تا ۵۰۰ وات دارند. این مدل از هویه های برقی دارای یک سیم پیچ نیکل – کرم هستند، که مقاومت زیادی را داراست. در بعضی از انواع این هویه های برقی امکان تنظیم دما و توان نیز وجود دارد.

هویه چکشی یا غیر الکتریکی:

که با استفاده از چراغ پریموس یا چراغ کوره داغ می‌شوند و برای انجام اتصالات سنگین به کار برده می شوند. این هویه ها دارای سه قسمت اصلی هستند.

دسته ی چوبی، دسته ی فلزی، سرچکش، که آن هم از مس ساخته می شود و برای پاک کردن سر آن هم از سوهان نرم یا برس  استفاده می‌کنند.

انواع هویه های قابل حمل کدامند؟

در بعضی موارد ممکن است، به جریان برق دسترسی نداشته باشیم. اما نیاز به لحیم کاری داشته باشیم. در این شرایط بهترین انتخاب استفاده از هویه های قابل حمل است؛ که در مدل‌های مختلفی وجود دارند.

برای اینکه با آن انواع آن  بیشتر آشنا شوید، آنها را برایتان معرفی می کنیم.

هویه ی باتری خور:

این نوع از هویه‌ها یا با تعدادی از باتری یک و نیم ولت و یا با یک باتری بزرگ کتابی کار می‌کنند. اما انواعی از آن هستند که با استفاده از usb کامپیوتر هم کار می کنند.

هویه ی گازی:

این هویه ها با استفاده از انرژی گاز کار می کنند و گرمای مورد نیاز برای دستگاه را از گاز مایعی که در مخزن آن ذخیره شده است می توانند به دست آورند و در صورت تمام شدن گاز آن شما می توانید، مانند فندک های گازی دوباره آنها را شارژ کنید.

هویه ی شارژی:

انواع این هویه با قرار گرفتن در پایه آن که به عنوان یک شارژر عمل می کند، شارژ شده و عمل لحیم کاری را انجام می‌دهد و در صورت تمام شدن شارژ آن، دوباره می توانید آن را در پایه ی مخصوص قرار داده و آن را مجددا شارژ کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.