درباره دستگاه‌ها

انواع پروفیل و نحوه ی کاربرد آن

انواع پروفیل و نحوه ی کاربرد آن – کلینیک ابزار

در پست قبل با ساخت پروفیل و محل کاربرد آن ها نیز آشنا شدید. در ادامه می خواهیم به معرفی انواع پروفیل و نحوه استفاده از آن بپردازیم. شاید شما هم مانند ما با شناخت بیشتر از پروفیل، از وسعت کاربرد آن به خصوص در صنعت، تعجب کرده باشید.

اما واقعیت این است که با پیشرفت و توسعه صنایع مختلف، ساخت انواع پروفیل هم دچار تحول و پیشرفت شده است. پس ما هم با ارائه ی مطالب بیشتر دراین زمینه و توضیح ارتباط آن با ابزار سعی می کنیم که هم آگاهی خودمان و هم شما را ارتقا دهیم. اگر علاقه مندید ما را تا پایان همراهی کنید.

انواع پروفیل و کاربرد آن

در مطلب قبلی پروفیل ها را دسته بندی کردیم. اما به صورت دیگری هم می‌توان پروفیل ها را تقسیم بندی کرد:

پروفیل های ساختمانی:

که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد. مانند در و پنجره ی آلومینیومی. اولین نوع پروفیل نورد گرم است، که قوطی شکل است و از آن شمش فولادی ساخته می‌شود. نوع دیگر نورد سرد است، که ناودانی شکل بوده و از تشکیل ورقه های فولادی و از طریق خم کردن و پرس همین ورقه ها شکل می‌گیرند.

این انواع پروفیل فقط مناسب کارهای ساختمانی سبک هستند. اما سومین نوع پروفیل ها نوع مرکب آن است، که از اتصال چند پروفیل گرم و سرد حاصل می‌شود.

پروفیل های صنعتی:

در صنایع، توجه به ویژگی های مکانیکی و الکتریکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بخاطر همین موضوع در صنایع مختلف همچون صنایع نظامی و خودروسازی از انواع پروفیل به عنوان قطعات استفاده می شود.

پروفیل کامپوزیتی:

این نوع پروفیل در ساختمان سازی به میزان وسیعی کاربرد پیدا کرده است. چند دلیل باعث شده که از این نوع پروفیل درساختمان سازی استفاده شود و طرفداران زیادی پیدا کند. ابتدا دوام و عمر بالای کامپوزیت, و بعدا خاصیت کشسانی آن که باعث شده سازه ها عملکرد بهتری در برابر ارتعاشات و زلزله داشته باشند. پس باید گفت بهترین گزینه برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله انواع پروفیل کامپوزیتی می باشد.

پروفیل های کامپوزیتی در شرایط آب و هوایی که احتمال خوردگی وجود دارد، مصرف زیادی دارند. پروفیل کامپوزیتی علاوه بر جلوگیری از پدیده ی خوردگی و افزایش عمر سازه، در برابر ارتعاشات نیز به ما کمک می‌کنند. یک دلیل بسیار مهم استفاده از این نوع پروفیل، سبکی آن است که باعث سبکی در ساختمان نیز می‌شود.

پروفیل گالوانیزه:

انواع پروفیل گالوانیزه هم برای مقاوم سازی کاربرد بسیار خوبی دارد. خصوصاً در مورد پنجره هایی که امروزه به نام یو پی وی سی U P V C معروف هستند. که به کاربردن پروفیل گالوانیزه در این نوع از در و پنجره، باعث بالا بردن مقاومت و استحکام در برابر فشارهای جوی همچون باد است.

چون با توجه به ارتفاعات زیادی که امروزه ساختمان ها بخصوص برجها دارند، فشار باد هم در آنها بیشتر خواهد بود. از مزایای دیگر این پروفیل می توان به جلوگیری از مشکل هرز شدن پیچ ها و افتادگی تا شوهای در و پنجره نام برد. در ساختمان سازی هر چه فشار وارده به پنجره بیشتر باشد و یا سطح پنجره بزرگ تر باشد، ضخامت پروفیل را بیشتر می‌کنند. که دراین صورت ضخامت بین ۱ تا ۲ میلیمتر بیشتر خواهد شد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.