درباره دستگاه‌ها

دستگاه فرز چیست و چه کارایی دارد؟

دستگاه فرز چیست و چه کارایی دارد؟ - کلینیک ابزار

دستگاه فرز یکی از پرکاربردترین و کاراترین ابزار برقی است که در انواع مشاغل کاربرد دارد.به طوری که حتی می توان از آن در خانه برای انجام کارهای گوناگون استفاده کرد.

اما شاید شما هم تا به حال یک دستگاه فرز را از نزدیک ندیده باشید و با چگونگی و کاربرد آن آشنا نباشید. برای به دست آوردن اطلاعاتی از این دست با ما در این پست همراه باشید.

دستگاه فرز چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه فرز برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ میلادی در آلمان ساخته شد.

این ابزار از یک دیسک ساینده تشکیل شده که به عنوان یک ابزار برش عمل می کند. سطح سخت این دیسک، سطح قطعه کار را می ساید و شکل مورد نظر شما را ایجاد می‌کند.

دستگاه فرز از یک  بستر محکم تشکیل شده که قطعه کار را به خوبی نگه می دارد.یک دیسک متحرک که در این ابزار قرار گرفته، نیز با سرعت معینی می چرخد.

برای انجام کار، شما می توانید دستگاه را به قطعه کاری که محکم شده نزدیک کنید و یا این که برعکس، قطعه کار را به سمت دستگاه ببرید.

یکی از خاصیت های این دستگاه این است که می تواند گرمای زیادی ایجاد کند. به همین منظور و به خاطر جلوگیری از افزایش دمای قطعه ی کار و همچنین جلوگیری از بروز حادثه، از یک خنک کننده برای سرد کردن آن کمک می گیرند.

دستگاه فرز می تواند طیف وسیعی از کارها را مخصوصاً در حوزه ی کار آهنگری به انجام رساند. این وسیله با انرژی باد و برق کار می کند و همان طور که گفته شد، این دستگاه دارای یک موتور است که یک دیسک یا چیزی مشابه، بر روی آن نصب می‌شود.

با حرکت موتور، این دیسک با سرعت بسیار بالایی شروع به چرخش می کند. حالا با فشردن دکمه ای که برای روشن شدن دستگاه روی آن قرار گرفته، کار با آن را آغاز کنید.

کسانی که بیشتر از این وسیله استفاده می کنند، آهنگران، خودروسازان، صنعتگران، فلزکاران، کارگران ساختمانی، مهندسین برق و … هستند. اما در صنایع دیگر هم این دستگاه کاربرد دارد و حتی برای کارهای درون منزل هم می توانید از این وسیله استفاده کنید.

اما از دستگاه فرز در تراشکاری، پولیش کاری، پرداخت سطوح، برش و بریدن ورقه های فلزی، سنگ، بتن، کاشی، لوله های پی وی سیP V C و حتی برای بریدن پیچ و تیز کردن ابزار آلات هم استفاده می‌شود.

یکی از رایج ترین کاربرد های این ابزار برای رفع بیرون زدگی سنگ و فلز و صاف کردن سطوح می باشد. همچنین این ابزار برای از بین بردن زنگ آهن، رنگ روی فلزات، سمباده زدن روی فلز و چوب، کنار تراشی، شیار درآوردن و …می باشد.

شاید بسیاری از کارهایی که با دستگاه فرز انجام می‌شود را بتوان با اره ی آهن بر هم انجام داد. ولی سرعت بالا و کاهش خستگی و مصرف کمتر انرژی باعث شده بیشتر از این ابزار پرمصرف استفاده شود.

دستگاه فرز علاوه بر ساییدن قطعات و بریدن آنها می‌تواند به عنوان یک تیز کننده، به خوبی عمل کند و شما می توانید انواع ابزارهای باغبانی و حتی وسایل و لوازم خانگی که لازم است تیز شوند، را با آن تیز کنید اما در این کار بسیار محتاط باشید. چون این کار بسیار خطرناک است و باید تمام موارد ایمنی را کاملا رعایت کنید.

از جمله وسایل کمکی که روی دستگاه فرز قرار گرفته یک دسته است که، برای کنترل و در دست گرفتن دستگاه تعبیه شده است. یک گارد محافظ  هم برای پوشش و محافظت بیشتر تیغه در روی آن قرار داده شده است.

خب اگر مایلید در مورد دستگاه فرز و انواع آن بیشتر بدانید می توانید در پست های آینده هم ما را همراهی کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.