درباره دستگاه‌ها

نکات مهم ایمنی کار با دریل مگنت-دریل گردبر (قسمت سوم)

مته دریل گردبر

نکات مهم ایمنی کار با دریل مگنت-دریل گردبر

با توجه به اینکه دریل مگنت یک ابزار برقی صنعتی است، و اغلب افرادی که با این نوع دستگاه سر و کار دارند، کارگران فنی تراشکاران هستند.

برای استفاده از این دستگاه حتماً باید از نکات ایمنی و فنی مخصوص به دریل، به خوبی آگاهی داشته باشند.

اپراتور دریل مگنت، باید فردی آموزش دیده و ماهر باشد. اگر فردی هیچ گونه مهارتی در کار با دریل ندارد، تحت هیچ شرایطی نباید با این دستگاه کار کند؛ زیرا موجب بروز خطرات جبران ناپذیری در کارگاه خواهد شد. در کار با دریل مگنت، توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

  • در محیط هایی که رطوبت داشته و یا احتمال خیس شدن دریل وجود دارد، برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی، از دریل مگنت استفاده نکنید.
  • در هنگام کار با دریل مگنت، لباس های گشاد و یا بدون آستین نپوشید. استفاده از هر گونه لباس یا وسیله ای که امکان گیر کردن به دریل را داشته باشد، ممکن است خطر آفرین باشد.
  • سطوحی که قصد دارید با دریل بر روی آن کار کنید را حتماً قبل از شروع به کار، تمیز و صاف نمائید.
  • استفاده از دستکش، عینک و گوشی محافظ، در حین کار سوراخکاری با دریل مگنت الزامی است.
  • در هنگام سوراخکاری، عملیات خنک سازی مته باید توسط روغن خنک کننده انجام شود. برای دریل مگنت باید روغن مناسب را به کار ببرید.
  • برای تعویض مته دقت داشته باشید که مته ها داغ هستند. در هنگام تعویض مته ها، دستگاه با به طور کامل از برق جدا کنید.
  • پس از هر بار سوراخکاری، براده های فلز و خرده های آهن را از اطراف آن پاک کنید. مراقب دست های خود باشید.
  • قبل از آغاز کار با دریل مگنت، مطمئین شوید ولتاژ برق به درستی انتخاب شده است.
  • ابتدا در دورهای کوتاه و در مدت زمان کم، با دریل کار کنید. معمولاً پس از گذشت 8 ساعت کار، می توانید از حداکثر توان دستگاه استفاده کنید.
  • برخی از مته ها، باریک هستند؛ در کار بااین مته ها بیش از حد به مته فشار وارد نکنید، زیرا موجب شکستگی مته خواهد شد.
  • قبل از روشن کردن دستگاه، ضخامت و قطر قطعه را در نظر بگیرید.
  • برای سوراخکاری در سطوح غیر مسطح، حتماً از کاتالوگ دستگاه کمک بگیرید.

دریل مگنت؛ معرفی کاربرد و نحوه استفاده از آن (قسمت اول)

 

مته دریل گردبر

مته دریل گردبر و دریل مگنت

 

دریل مگنت؛ معرفی کاربرد و نحوه استفاده از آن (قسمت دوم)

عیب یابی و تعمیر دریل مگنت-دریل گردبر

هنگام کار با دستگاه دریل مگنت، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

برخی از عیوبی که در حین کار با دریل، عملکرد دستگاه را مختل می کند عبارتست از: عدم ثابت ماندن پایه مغناطیسی دستگاه، خروج مته از محل مورد نظر، فشار بیش از حد به دریل، شکستن و فرسایش زیاد مته گردبر.

در ادامه سعی می کنیم برای هر یک از مشکلات به وجود آمده، راه حلی ارائه دهیم.

اگر پایه مغناطیسی دریل مگنت در جای خود ثابت نمی شود، علت آن است که قطعه ای که در حال کارکردن با آن هستید، بیش از حد باریک است؛ در نتیجه دریل نمی تواند بر روی آن ثابت شود.

برای حل این مشکل می توانید از یک قطعه فلز برای محکم کردن پایه مگنت استفاده کنید.

اگر براده های آهن در زیر مگنت تجمع پیدا کرده باشد و یا سطح مگنت با سطح کار به خوبی تماس نداشته باشد، سبب می شود پایه دریل مگنت نتواند درجای خود ثابت قرار بگیرد؛ برای رفع این عیب، حتماً سطح را قبل از شروع به کار تمیز نمایید.

چنانچه در حین عملیات دریل، مته از جای خود خارج شود، علت مربوط به عدم صاف بودن سر مته، زیاد بودن فشار برش، و یا فرسوده بودن میله بوش است. برای رفع این عیب، مته گردبر را باید تعویض کنید، و یا باید یک شیار روی قطعه علامت بزنید و از آن به عنوان یک تثبیت کننده استفاده کنید.

در صورتیکه گردبر بیش از حد بشکند یا فرسایش پیدا کند، یک عیب برای دریل مگنت محسوب می شود و حتماً باید برای رفع آن اقدام کرد.

اگر براده فلز در زیر گردبر جمع شود، یا از جای خود خارج شود، یا بشکند، و یا از روغن های روان کننده نامناسب برای دریل استفاده شود، سبب می شود گردبر بشکند یا تحلیل رود.

در چنین حالتی برای تعمیر دریل مگنت، بخش های مختلف دستگاه را دوباره بررسی کنید و قسمت هایی را که نیاز به محکم شدن دارند، دوباره سفت کنید. گردبر باید همواره دندانه های تیز داشته باشد؛ در غیر این صورت یا آن را تیز کنید و یا با یک دریل گردبر نو جایگزین نمائید. همواره از روان کننده های مجاز برای دریل استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.