درباره دستگاه‌ها

پروفیل چیست و چه کار بردی دارد؟

پروفیل چیست و چه کار بردی دارد؟ - کلینیک ابزار

لازم است که در ابتدا توضیحی در مورد پروفیل داده شود تا در مطالب آینده دستگاهی به نام اره ی پروفیل بر و چگونگی کار با آن را برایتان توضیح دهیم. شاید شما هم مانند ما اطلاعات زیادی در مورد پروفیل و کاربرد آن نداشته باشید، پس لازم است که این مطالب را مطالعه کنید. از همراهی صمیمانه شما سپاسگزاریم.

پروفیل چیست؟

پروفیل، به صورت قطعه های گوناگون توسط کارخانجات ذوب آهن ساخته می شود. از نظر لغت پروفیل به معنای مقطع ثابت و طول زیاد است. اما در اصطلاح صنایع ماشین سازی و ساختمان سازی این کلمه برای قطعات فولادی به کار می‌رود. که به اشکال گوناگونی ساخته می‌شوند.

این قطعه به شکل مربع و مستطیل وجود دارد که در دو مقطع بزرگ و کوچک قابل استفاده است. مقاطع بزرگ آن به پروفیل ستونی معروف هستند، که در ساختن اسکلت فلزی و ستون به کار برده می شوند. مقاطع کوچک جهت ساختن درب و پنجره ها، راه پله ها، نرده های فلزی جهت نرده کشی، دیوارهای کارخانه‌ها و …. قابل استفاده هستند.

از جمله کاربردهای دیگر آن می توان به ساخت چارچوب درب های بزرگ آهنی به صورت نبشی، در ساختن پایه میز و صندلی، ساخت کرکره ی مغازه ها، در پوشش سقف برای سوله ها و حتی استفاده در صنعت خودروسازی را نام برد.

قابل ذکر است که فقط از یک نوع پروفیل در کارهایی که نام بردیم استفاده نمی‌شود بلکه هر کار، پروفیل مربوط به خود را دارد و از نوع مخصوصی، برای آن کار کمک گرفته می‌شود. مثلا پروفیلهای مربع و مستطیل فقط برای درب و پنجره و نرده کشی کناره ی راه پله، نرده ی پیاده رو خیابان ها و… می باشد.

از پروفیل های قوطی مربع و مستطیل در صنایع خودروسازی و از پروفیلهای قوطی مربع در ساختن پایه میز و صندلی استفاده می شود اما پروفیل هایی که به شکل ضد Z هستند، برای پوشش سقف سوله و از پروفیل‌های نبشی در ساختن چارچوب در های بزرگ و در انواع قالب های فلزی برای ماشین آلات به کار گرفته می‌شوند.

همین طور انوع ناودانی آن برای کرکره ‌های مغازه استفاده می‌شود پروفیل های مقطع بزرگ به شکل مربع و مستطیل هستند و در صنعت و ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند. اما انواع پروفیل ها را از نظر شکل و ابعاد به دو دسته تقسیم می‌کنند:

پروفیل‌ِ باز:

که شامل میلگرد، نبشی، تسمه، تیرآهن و ناودانی هستند. این پروفیل ها با ابعاد و ضخامت گوناگونی ساخته می شوند و در مصالح ساختمانی کاربردهای فراوانی دارند و مقاطعی دارند که این مقاطع عبارتنداز:  U I Z Hatz که هر کدام از این شکل ها در جاهای مختلفی کاربرد دارند.

مثلاً: پروفیلِ Z در سقف سالن های بزرگ ورزشی، پارکینگ ها، سوله، اتصال سازه های اسکلت فلزی و … استفاده می شود.

پروفیلِ بسته:

که شامل لوله و قوطی، پروفیلِ درب و پنجره، وسازه هایی چون یو پی وی سی اU P V C و HSS از انواع پروفیل های بسته هستند.

از پروفیل HSS در ساختمان پل‌ها، مراکز خرید تجاری، استادیوم ها و واحدهای مسکونی استفاده می شود.

یکی از ویژگی‌های پروفیلهای HSS این است که با پر کردن قسمت های خالی آن با بتن باعث بالا رفتن مقاومت سازه در برابر آتش سوزی می شوند. علاوه بر اینکه از تو خالی بودن آن ها می توان برای سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان نیز استفاده کرد.

اگر تمایل دارید که در مورد انواع پروفیل ها هم اطلاعاتی را به دست آورید در ادامه ما را همراهی کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.