معرفی ابزار

آچار فرانسه و کاربرد های آن

آچار فرانسه و کاربرد آن

تا حالا انواع آچارها را مورد بررسی قرار دادیم و حالا نوبت به ابزاری به نام آچار فرانسه است تا با آن کمی آشنا شویم و نحوه استفاده و کاربرد آن را بیاموزیم، تا در مواقع لزوم بتوانیم از آن بهره کافی را ببریم.

اما شما هم حتما فکر می‌کنید این آچار را فردی فرانسوی اختراع کرده است که به نام آچار فرانسه معروف شده اما درادامه همراه ما باشید تا با تاریخچه آچار فرانسه و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید.

 

درباره آچار فرانسه

بر خلاف تصور عموم مردم که فکر می کنند آچار فرانسه مربوط به فرانسوی هاست و توسط یک فرانسوی اختراع شده است اما جالب است بدانید که این آچار در سال ۱۸۴۲ میلادی توسط یک فرد انگلیسی به نام ریچارد کلابرن (Richard Clabren) ساخته شد.

در برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، المان ویا اسپانیا به این ابزار آچار انگلیسی می گویند.

ولی این ابزار دستی و پر کاربرد که یک اختراع در نوع خود محسوب می شد، کم کم و به مرور زمان توسط افراد مختلفی تکمیل شد تا اینکه در سال ۱۸۹۱ میلادی، یک فرد سوئدی به نام پتر جانسون آن را به شکل امروزی طراحی کرد و ساخت، تا ما آن را به نام آچار فرانسه بشناسیم.

البته جالب است بدانید که آچار فرانسه واژه ای است که در برخی کشورها از جمله ایران به این ابزار اطلاق می شود. و در برخی کشورهای دیگر مانند لهستان، رومانی و یا مجارستان از آن با نام آچار سوئدی نام برده می شو.

آچارفرانسه و کاربردهای آن

همینطور که پیچ و مهره ها اندازه های مختلف و متفاوتی دارند، لازم است که برای هر پیچ و مهره در اندازه‌های مختلف آچارهای مختلفی در اندازه های متفاوت نیز وجود داشته باشند.

اما واقعاً این مقدور نیست که افرادی مانند تعمیرکاران، که با این نوع ابزار پیوسته سر و کار دارند، مجموعه ای سنگین و حجیم از ابزار و وسایل را با خود حمل کنند تا همه آنها با هم هماهنگی داشته باشند.

برای رفع این مشکل خوشبختانه اچارهایی طراحی شده که سری آنها قابل تعویض و یا قابل تنظیم هستند و با تنظیم دهانه ی آن می شود طیف وسیعی از پیچ و مهره ها را در اندازه های مختلف باز و بسته کرد که آچار فرانسه جزو مهم ترین و یکی از کاربردی ترین ابزار در نوع خود محسوب می‌شود.

آچار فرانسه دارای دو زبانه است که یکی ثابت و دیگری متحرک و قابل تنظیم است.

زبانه متحرک آن با چرخاندن یک پیچ حلزونی شکل که در وسط اچار است به حرکت در می آید.

زبانه ی متحرک آچار فرانسه نسبت به زبانه ثابت آن، مقاومت بیشتری در برابر فشار دارد و برای کم کردن این فشار بر قسمت متحرک نوک بیشتر آچارها (در قسمت ثابت) معمولا ۱۵ درجه به سمت قسمت متحرک زاویه دار ساخته می شوند.

این زاویه باعث می شود که دچار بتواند در دو حالت مختلف روی پیچ قرار بگیرد.

جنس آچار فرانسه از فولاد کروم وانادیوم ساخته می شود ولی مدل های دیگری از جنس تیتانیوم هم ساخته شده که هم مقاوت بیشتری داشته و هم از انواع دیگر ن سبک تر است.

چون آچار فرانسه متناسب با سایز خاصی طراحی نشده و برای پیچ های مختلفی قابل تنظیم است، ممکن است روی پیچ ها به درستی و کامل چفت نشده و در موقع کار کمی باعث خرده شدن پیچ و مهره ها شود.

این آچار در سایز بندی های مختلف و در مدل های متفاوتی ارائه شده است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.