معرفی ابزار

انواع آچار و توضیحاتی درباره آن ها

انواع آچار و توضیحاتی درباره آن ها

در پست قبلی اندکی درباره انواع آچار و چگونگی عملکرد آچارها صحبت کردیم. اما در این پست قصد داریم تا به معرفی انواع آچارها به صورت کامل بپردازیم.

اگر این موضوع برای شما کاربردی و جذاب است تا انتها همراه ما باشید.

انواع آچار

در پست قبلی به آچار تخت و آچار رینگ اشاره کردیم و این نکته را یادآور می شویم که آچارها می‌توانند ترکیبی از دو مدل تخت و رینگ باشند، یعنی یکسر تخت و یکسر رینگ باشد.

همچنین می توان انواع آچار را به صورت کوتاه تر به عنوان آچار کوتاه ساخت، تا برای باز و بسته کردن مهره ها و پیچ ها در جایی که فضای کافی برای آچار بلند نیست از آن استفاده شود.

آچار بوکس

این آچار به شکل یک دسته ساده طراحی شده که قسمت انتهایی آن یک قسمت استوانه‌ای قرار می‌گیرد که سری های مختلف با شکل و اندازه های مختلف و متفاوت داخل دسته قرار می‌گیرد و پیچ را داخل قسمت استوانه ای قرار داده و آن را باز و بسته می کنند.

به این صورت با داشتن فقط یک دسته و تعدادی سری آچار، می توانیم انواع پیش را باز کنیم.

آچار سرعتی

آچار سرعتی آچاری از انواع آچار بوکس است. با این تفاوت که این مدل نیاز به فضای زیادی برای چرخیدن دارد و معمولا از آن در اتومبیل ها و تعمیرگاه ها استفاده می شود.

آچار چکش خور

نوع مخصوصی از آچار است که کوتاه اما بسیار محکم است، یک سر آن صاف است و در سر دیگر آن یا یک آچار تخت است و یا یک آچار رینگ.

ابتدا پیچ و مهره را تا حدی با دست سفت می کنیم. سپس قسمت پیچ خور آچار را روی پیچ قرار می دهیم و برای بستن پیچ به انتهای آن با چکش ضربه وارد می کنیم.

همین ضربه باعث می‌شود که پیچ با نیروی بیشتری باز یا بسته شود و محکم در جای خود باقی بماند.

از این آچار در جایی استفاده می‌شود که بخواهیم پیچ و مهره را بسیار سفت و محکم کنیم و از آن در اتصالات بزرگ نیز بهره گرفته می شود.

آچار چرخ

آچاری است به شکل X (ضربدری) برای باز و بسته کردن پیچ های اتومبیل و چهار طرف دارد که هر طرف آن برای یک سایز از مهره ها مناسب است.

معمولا این چهار سایز شامل ۱۷ ۱۹ ۲۱ ۲۲ هستند.

آچار جغجغه ای

این مدل از انواع آچار در واقع نوعی آچار رینگ است که داخل حلقه­ی آن یک چرخ جغجغه به کار رفته است و معمولاً سری های قابل تنظیم دارد و برای بالا بردن سرعت کار و جایی که امکان چرخش به راحتی وجود ندارد کاربرد دارد.

وقتی که ما از یک اچار معمولی برای باز یا بسته کردن پیچ استفاده می‌کنیم و فضای زیادی برای چرخش نداریم مجبور می‌شویم آچار را خارج کرده و دوباره آن را روی پیچ و مهره قرار دهیم.

اما در موقع استفاده از آچار جغجغه ای لازم نیست این کار را انجام دهیم و برای همین است که سرعت کار خیلی بیشتر می‌شود و این نوع دارای سری های قابل تعویض نیز می‌باشد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.