معرفی ابزار

تنوع پیچ گوشتی ها و کاربرد آن ها

تنوع پیچ گوشتی ها و کاربرد آن ها

در پست قبلی به معرفی انواع پیچ گوشتی ها و خلاصه ای از تاریخچه شکل گیری پیچ گوشتی اشاره کردیم. در این پست قسط داریم تا به ادامه معرفی تنوع پیچ گوشتی ها و کارکرد آن ها بپردازیم.

اگر به این موضوع علاقه مند هستید میتوانید این پست را مطالعه نمایید.

قبل از اینکه به تنوع پیچ گوشتی ها اشاره کنیم باید گفت که آشنایی با ابزارها و داشتن اطلاعات از انواع مدل های آن این امکان را در اختیار ما میگذارد تا بدون انجام دادن کارهای بیهوده و یا آسیب زدن به ود و قطعات، بتوانیم با استفده از ابزار صحیح و کاربردی مشکل خود را در اسرع وقت حل کنیم.

اینکه بدانیم اگر با پیچی مواجه می شویم که برایمان نا آشناست و یا ابزار باز کردن آن را در اختیار نداریم، با صرف انرژی بیهوده و یا استفاده از ابزار نامناسب سعی در باز و بسته کردن آن نداشته باشیم.

زیرا ممکن است به خود و به وسیله مذکور آسیب برسانیم.

یادمان باشد داشتن اطلاعات همیشه می تواند مشکلات بسیاری را حل کند!

ادامه بررسی تنوع پیچ گوشتی ها

پیچ گوشتی ستاره ای

برای پیچ هایی که سر پیچ آن ها شبیه ستاره است کاربرد دارد و به دلیل اینکه نوک پیچ گوشتی از داخل سرپیچ دچار لغزش نمی شود، می توان به وسیله آن نیروی چرخشی بیشتری را ایجاد کرد.

سایز بندی این نوع پیچ گوشتی معمولاً با pz تعیین می‌شود.

پیچ گوشتی جغجغه ای

در این نوع پیچ گوشتی میله به راحتی در جهت و خلاف عقربه های ساعت حرکت میکند. مزیت این نوع پیچ گوشتی در این است که بدون این که شما بخواهید دست خود را از روی دسته بردارید میتوانید پیج را به راحتی و با سرعت ببرید.

یا به عبارت دیگر در این مدل که از یک چرخش جغجغه ای استفاده شده امکان چرخش پیچ فقط در یک جهت میسر است و پیچ گوشتی با چرخیدن در یک جهت پیچ را سفت یا شل می کند.

بنابراین بدون جابجا کردن دست خود می توانید پیچ را بچرخانید و حتی لازم نیست پیچ گوشتی را نیز از پیپ خارج کنید و دوباره با مناسب شدن زاویه دست خود پیچ گوشتی را وارد کنید و فقط کافیست که دست را در جهت خلاف حرکت بدهید تا به زاویه ی مناسب دست پیدا کنید.

پس برای پیچاندن پیچ نیاز به برداشتن نوک پیچ گوشتی نیست.

از این نوع پیچ گوشتی برای پیچ با دور بالا استفاده می شود.

پیچ گوشتی چکش خور

در قسمت انتها و تحتانی این پیچ گوشتی یک قطعه آهنی و تخت قرار گرفته است که مستقیما و بطور یک دست به میله پیچ گوشتی متصل است و موقع کار با آن می توان با وارد کردن ضربه ی چکشی به انتهای پیچ گوشتی، به قسمت فلزی ضربه زد. مانند قلم بنایی.

پیچ گوشتی ۹۰ درجه

این پیچ گوشتی امکان این را دارد که در جایی که فضای کافی برای استفاده از پیچ گوشتی معمولی و به طور مستقیم نیست از آن برای باز و بسته کردن پیچ ها بهره ببریم.

مثلاً جایی مانند فضای بین دو کمد که بسیار فضای کم و محدود است.

پیچ گوشتی عایق

برای زمانی استفاده می شود که جریان الکتریسته و برق در کار باشد.

این وسیله معمولا برای کار با جریان‌هایی تا ۱۰۰۰ ولت هم مناسب هستند و طوری طراحی و ساخته شده اند که علاوه بر عایق بودن دسته، میله اصلی را هم با روکش عایق بندی کردند تا امکان برق گرفتگی به صفر برسد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.