معرفی ابزار

اره عمود بر چیست؟

اره عمود بر چیست؟

اره عمود بر جزو ابزار مهمی است که مخصوصا در نجاری کاربردهای فراوانی دارد البته استفاده از آن فقط به کارگاه های نجاری اختصاص ندارد و در صنایع دیگر و کارگاه های دیگر هم از این ابزار استفاده می کنند در این پست به معرفی این ابزار پرداخته و شما را با آن بیشتر آشنا می کنیم همراهمان باشید.

تاریخچه ای از اره عمود بر

در سال 1946 یک مهندس سوییسی به نام آلبرت کاف من یک تیغ اره را جایگزین سوزن در چرخ خیاطی کرد و در واقع توانست اولین اره عمود بر را درست کند. البته این ابتدایی ترین اره در نوع خود محسوب می شود.

اما در سال 1947 و بعد از پیشرفت و توسعه ای که در اختراع کاف من به وجود آمد، scintilla AG  اولین اره عمو بر را تولید و اقدام به ساخت آن نمود.

در سال 1954 توسط شرکت بوش آلمان خریداری شده و این اره با نام بوش وارد بازار شد.

اره عمود بر چگونه کار می کند؟

اره عمو بر یک نوع خاصی از اره های دستی و یا برقی محسوب می شود که موتور آن با جریان الکتریکی کار می کند و برای برش های سطوحی که به راحتی قابل برش نیستند کاربرد دارد؛ و با ایجاد حرکت رفت و برگشتی به صورت عمود و از بالا به پایین توسط تیغه ای که دارد، باعث برش سطح کار می شود و در واقع هنگام بالا آمدن، تیغه برش را انجام می دهد.

این ابزار عمدتا برای برش قطعه کارهایی با ضخامت کم و ایجاد برش های خاص کاربرد دارد و برای برش سطوح بلند با قطر زیاد استفاده نمی شود.

این اره حتی توانایی برش های زاویه دار و با  زاویه 45 درجه را نیز داراست.

کار با این ابزار نسبتا ساده است و نیاز به مهارت خاصی ندارد اما تجربه در کار و در خوب انجام شدن آن نقش بسیار مهمی دارد.

از اره عمود بر برای برش انواع چوب، فلز، پلاستیک، ام دی اف و صفحات مرکب چوبی استفاده می شود که البته تیغه های برش در هر کدام متفاوت خواهد بود مخصوصا اگر افراد حرفه ای با این ابزار سروکار داشته باشند، باید یک ست کامل از تیغه های مختلف را برای برش انواع کارها تهیه کنند.

این اره را به دو دسته صنعتی و نیمه صنعتی می توان تقسیم کرد.

  • اره عمود بر صنعتی: از این اره می توان در مدت زمان طولانی و با فشار زیاد به آن هم کار را انجام داد دلیل آن وجود چرخ دنده در جلوی دستگاه است. این ابزار صنعتی دارای سیستم گیربکس نیز می باشد.
  • اره عمو بر نیمه صنعتی: این نوع اره معمولا از وزن کم و همینطور قدرت کمی برخوردار است برای همین افرادی که حرفه ای هم نیستند، در مشاغل مختلف می توانند از آن استفاده کنند.
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.