معرفی ابزار

اره ی برقی یا اره ی زنجیری چیست؟

اره ی برقی یا اره ی زنجیری چیست؟

اره ها جزو ابزاری هستند که مخصوصاً در کارهایی مانند نجاری بسیار پرکاربردند. اره ی برقی باعث می‌شود که کارها نسبت به اره ی دستی با سرعت، دقت، و کیفیت بالاتری انجام شود.

اما این وسیله از کی به ابزار دست بشر اضافه شد و چگونه در دسترس آنها قرار گرفته و ساخته شد؟

مطلبی است که ضمن شیوه ی کار با اره برقی در این پست به آن اشاراتی خواهیم داشت.

اره ی برقی و چگونگی عملکرد آن

می توان گفت که اره ی برقی ابتدا در اواخر قرن هیجدهم میلادی به وسیله ی دو دکتر اسکاتلندی به نام های جیمزحفری و جان آیتکن و برای جراحی لگن و خارج کردن استخوان از بدن بیماران اختراع شد.

و دارای نوعی زنجیر ریزدندانه دار بود که برش در قسمت مقعر و در قسمت جلویی آن انجام می شد.

این اختراع تا قرن نوزدهم هم به عنوان یک وسیله ی مهم در جراحی ها مورد استفاده بود. اما در اصل اره ی برقی یا بهتر بگوییم اره ی زنجیری به عنوان یک ابزار پزشکی در سال ۱۸۳۰ میلادی به وسیله یک ارتوپد آلمانی به نام (برنارد حین) طراحی و ساخته شد.

در آن زمان این ابزار دارای زنجیری با برنده های ریز، کوچک و متصل به هم بود. این دستگاه هم برای برش استخوان بود.

و در دهه ۱۹۲۰ میلادی برای اولین بار اره ی زنجیری که توسط نیروی برق یا بنزین کار می کرد تولید شد.

این اره چون ممکن است با بنزین یا هر منبع انرژی دیگری کار کند و صرفاً با برق کار نمی کند! پس شاید صحیح باشد که با نام همان اره ی زنجیری آن را بنامیم، که در ایران به نام همان اره برقی معروف شده است.

 

اره ی برقی؟ یا اره ی زنجیری؟ و یا اره ی موتوری؟

این اره با استفاده از جریان الکتریسیته یا نیروی هیدرولیک یا توسط یک موتور دو زمانه کار می‌کند. اره ی برقی نوعی اره قابل حمل مکانیکی است.

این اره دارای یک زنجیردوران کننده است، که روی این زنجیر دندانه هایی برای برش قرار دارد. و برای کار با چوب و روی تنه  درختان و قطعات بزرگ چوب و هرس درختان بزرگ، ساخت مجسمه های چوبی یا یخی از این ابزار استفاده می‌شود.

این ابزار برقی به کمک آتش ‌نشانان نیز آمده است، آنها با برش قطعات و یا وسایل بزرگ با استفاده از اره برقی توانسته‌اند جان افراد زیادی را با این وسیله نجات دهند.

اره ی برقی از یک مجموعه تیغه که به صورت یک زنجیر به هم متصل شده ساخته می شود. این زنجیرها که معمولاً از سیصد و یک(301) عدد تیغه تشکیل شده‌اند دور یک صفحه ی فلزی پیچیده شده و به دور همان صفحه ی فلزی دوران می‌کنند.

همانطور که گفته شد موتور این اره‌ها بنزینی یا برقی است. موتورهای بنزینی معمولاً یک سیلندردارند و دو زمانه هستند که با کاربراتور کار می‌کنند.

موتور دو زمانه به این معناست که دارای مخزنی جداگانه برای روغن نیست و باید روغن، با نسبت مشخصی از بنزین ترکیب شود و در مخزن سوخت ریخته شود.

اگر این نسبت رعایت نشود، در اثر کمبود روغن و تغییر شکل سیلندر، پیستون داخل سیلندر گیر کرده و دچار مشکل خواهد شد. که تعمیر آن نیز پرهزینه خواهد بود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.