درباره دستگاه‌ها

کار با اره عمود بر چگونه انجام می گیرد؟

کار با اره عمود بر چگونه انجام می گیرد؟

کار با اره عمود بر یکی از مهارت هایی است که هر نجار ماهر باید بلد باشد. اره عمود بر دستگاهی است که بیشتر در صنایع چوب از آن استفاده می کنند زیرا می توانند با این دستگاه برش های خاص و ظریفی را بر روی قطعه های چوبی به وجود بیاورد. در این پست می خواهیم در مورد چگونگی انجام کار با این ابزار شما را آشنا کنیم.

چگونگی کار با اره عمود بر

ابتدا برای روشن کردن دستگاه کلید را به داخل فشار دهید همانطور که برای خاموش کردن اره نیز باید همین کلید رها کنید و در صورتی که می خواهید عمل برش کاری را در مدت طولانی انجام دهید بعد از روشن کردن دستگاه حتما کلید قفل را به سمت داخل فشار دهید و بعد از اینکه کار به اتمام رسید می توانید همان کلید را فشار دهید تا اره خاموش شود.

با چرخاندن کلید تنظیم دور، آن را به مقداری که می خواهید تنظیم کنید.

کلید برخی از انواع اره عمود بر به صورت چرخشی عمل می کند که برای بالا بردن سرعت باید آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و چنانچه می خواهید سرعت را کم کنید بایستی این کار را در خلاف جهت عقربه های ساعت انجام دهید.

معمولا سرعت اره عمود بر را می توان بین 500 – 3100 دور در دقیقه تغییر داد اما به خاطر داشته باشید برای کم کردن یا زیاد کردن سرعت هرگز به یکباره و در حین انجام کار این عمل را انجام ندهید؛ زیرا ممکن است باعث شکستن تیغه و آسیب رسیدن به دستگاه شود.

حالا که اره را روشن کرده اید اجازه دهید تا به دور نهایی که می خواهید برسد بعد با دقت تیغه را به سطحی که می خواهید آن را برش دهید نزدیک کنید البته باید قطعه کار را برای برش از قبل اندازه گیری و علامت گذاری نمایید.

قسمتی را که علامت گذاری کرده اید با دقت و با حوصله برش دهید.

همیشه در موقع برش کفی اره عمود بر را کاملا به سطح چوب یا ام دی اف یا هر قطعه ای که با آن کار می کنید، بچسبانید و نگذارید که دستگاه از سطح کار فاصله بگیرد؛ چون این عمل باعث شکستن تیغه خواهد شد.

برای برش های منحنی از تیغه های نازک استفاده کنید تا کار بهتر و تمیز تری را ارائه دهید.

در این نوع برش ها هیچگاه دستگاه را با فشار زیاد به سمت جلو حرکت ندهید چون این کار هم باعث شکستن تیغه و هم باعث خرابی در سطح کار خواهد شد.

در کار با اره عمود بر برای برش های موازی از گونیای موازی و مسطح، و برای برش های دایره ای از گونیای دایره ای استفاده می شود.

برای اینکه بتوانید گونیا را به راحتی روی دستگاه قرار دهید باید میله را داخل شیاری که بر روی کفی تعبیه شده است، قرار دهید و آن را متناسب با عرض برش تنظیم کنید و سپس پیچ کفی را محکم کنید.

در هنگام کار با این دستگاه و جهت رعایت ایمنی هرچه بیشتر از گذاشتن قاب محافظ شیشه ای جلوی اره عمود بر فراموش نکنید و بررسی کنید که حتما این قاب در جای خود محکم باشد.

قاب محافظ که به پوسته گیربکس متصل است برای جلوگیری از برخورد کاربر با تیغه دستگاه و پرتاب نشدن تکه ها و قسمت های سطح برش به طرف شما ساخته شده است.

در اره عمود بر دسته ی آن را در دو مدل طراحی کرده اند. در یک مدل دسته در قسمت بالای اره طراحی شده است که نگه داشتن آن راحت، و کار کردن با آن آسان است و چون به سادگی با گرفتن دسته می توان به سطح کار فشار وارد کرد برای کار کردن روی سطوح ضخیم و سخت مناسب است.

اما ایراد آن این است که چون دسته در بالا و روی سطح کار قرار می گیرد، دیدن سطح کار را با مشکل مواجه می کند از این رو برای برش های ظریف با وجود این دسته دچار مشکل خواهیم شد.

اما مدل دیگری از دسته در اره عمود بر وجود دارد که دسته در واقع همان قسمت موتور دستگاه است که در پشت اره قرار گرفته است به همین خاطر در هنگام کار خط برش به خوبی مشاهده می شود و می توان با دقت بسیار بالایی کار کرد و ظرافت کافی را در کار به وجود آورد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.