معرفی ابزار

اره ی فلکه (نواری) و انواع آن؟

اره ی فلکه (نواری) و انواع آن؟

در پست قبل در مورد اره ی فلکه یا همان اره ی نواری و بعضی قسمت های آن توضیحاتی داده شد. در ادامه می خواهیم درمورد انواع این اره و نکاتی که هنگام استفاده و حتی بعد از برش و بکارگیری از این ابزار لازم است رعایت کنید، مواردی را عنوان کنیم.

امیدواریم که این نکات را جدی بگیرید و با رعایت موارد ایمنی و توصیه شده، خطرات ناشی از استفاده ی از این دستگاه را به حداقل یا حتی به صفر برسانید. با ما همراه باشید.

انواع اره ی فلکه (نواری)

اره ی فلکه یا همان اره ی نواری را می ‌توان در دو مدل عمودی و افقی مشاهده کرد:

اره ی فلکه( نواری)عمودی یا ایستاده

این اره ها برای برش چوب های نازک و سبک در اندازه های بزرگ و تا قطر ۱۰۰ سانتی متر برای برش گرده بینه های قابل حمل استفاده می شود.

این اره ها در اندازه های رومیزی و برای کارهایی از قبیل معرق کاری کاربرد دارد. معمولاً در کارگاه های چوب بری که برای راه اندازی آن باید حتماً از برق سه فاز استفاده کنیم از این نوع اره کمک گرفته می ‌شود.

ولی اره های نجاری قطر ۶۰ یا ۸۰ با برق تک فاز هم کار می ‌کنند. از اره نواری عمودی بیشترین استفاده را کارگاه‌ های صنایع چوب می کنند.

اره ی فلکه(نواری) افقی

از این اره ها برای برش تنه های بزرگ و قطور درخت، و برای تهیه ی الوار های کوچک تر استفاده می شود.

این تنه های قطور درخت با استفاده از جک برقی یا هیدرولیکی بر روی خط برش قرار می ‌گیرند و اپراتور تیغه ی اره را بر روی تنه ی درخت و با استفاده از موتور های الکتریکی به حرکت در می آورد.

اره ی فلکه (نواری) افقی در کارخانه های چوب بری و صنایع بزرگ چوب مورد بهره‌ برداری قرار می‌ گیرد و قطر فلکه ی آن از ۱۰۰ سانتیمتر شروع شده و به قطر های بزرگ تر می رسد.

این اره را با نام اره ی (رام) هم می شناسند.

نکات ایمنی که باید هنگام استفاده از اره ی فلکه رعایت کنیم عبارتند از:

  • قبل از روشن کردن دستگاه از محکم بودن تیغه مطمئن شوید.
  • همیشه الکتروموتور و سایر قسمت‌ های اره را بادگیری کنید تا گرد و خاک از روی آن پاک شوند.
  • بیشتر قسمت ‌های اره ی فلکه گریس خور هستند، پس این قسمت ها را هر چند وقت یکبار گریس کاری کنید.
  • بعد از تمام شدن کار با استفاده از پیچ تنظیم فلکه بالایی، تیغه را شل کنید تا در اثر انقباض و انبساط تیغه ترک نخورد.
  • بعد از برش کاری و تمام شدن کار، خاک اره را از روی زمین جمع کنید تا علاوه بر تمیزی محیط کار مشکلات ریوی و تنفسی برای شما به وجود نیاید.
  • در موقع تنظیم گونیا دستگاه را خاموش کنید.
  • وقتی دستگاه روشن است به هیچ وجه در جهت گردش تیغه نایستید، چون اگر تیغه در برود با شدت به اطراف پرتاب می شود. پس حفاظ های دور اره ی فلکه حتماً باید بسته باشد.
  • تیغه ی دستگاه را بازدید کنید و از چپ و راست بودن و سالم بودن دندانه های تیغه اطمینان یابید. تا باعث ایجاد فشار مضاعف به تیغه و الکتروموتور دستگاه نشوید.
  • در موقع برش حتما از ماسک و عینک مخصوص استفاده کنید.
  • برای خرید دستگاه از برند های معتبر و استاندارد و مطمئن خریداری کنید.

یک اره ی خوب چه امتیازاتی باید داشته باشد

سرعت بالا، دقت بسیار بالا، قابلیت برش انواع چوب، قیمت ‌مناسب، شیوه ی ساده ی استفاده از دستگاه، قابل حمل بودن دستگاه، البته در بعضی از انواع مدلهای آن، ایمن بودن دستگاه، و… .

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.