معرفی ابزار

مدل های اره دستی کدامند؟ (قسمت دوم)

مدل های اره دستی کدامند؟ (قسمت دوم)

مدل های اره دستی نیز وجود دارند که هر کدام کارایی و کاربرد خاص خود را دارا هستند. ولی شاید تا به حال نام ان ها را هم نشنیده باشید. که خیلی طبیعی ست.

چون احتمالا سروکاری با آنها نداشته اید و یا اینکه در دسترس شما نبوده اند.

اما اگر آشنایی و شناخت خود را در این زمینه کامل کنید، حتما برای انجام کارهای تان راحت تر و مطمئن تر خواهید بود.

مدل های اره دستی

در ادامه مطلب قبل به معرفی انواع اره دستی می پردازیم.

اره ی منبت کاری

این اره شبیه اره مویی ساخته می‌شود و فرقی که با آن دارد در اندازه و شکل کمان آن است. در این اره کمان عمیق تر و بزرگتر است.

و به همین خاطر می‌شود با این اره روی قطعات و سطوح بزرگتری کارکرد و برش های عمیق تری را به وجود آورد.

و بیشترین کاربرد آن در منبت کاری و کارهای ظریف است.

اره ی نوکی

از این اره ها برای ایجاد سوراخ، به هر شکلی که بخواهید استفاده می شود. این اره برای مواردی است که به سطوح بیرون دسترسی وجود ندارد تا بتوان از اره مویی استفاده کرد، مثل دیوارهای کنافی.

تیغه های این اره که ازانواع دیگراره می باشد، نازک است. ولی دارای دندانه های بزرگی است که برای کار در فضاهای کوچک مناسب ترند.

ولی به خاطر دندان های بزرگ، مناسب برای برش های ظریف نمی باشند. اما چون تیغه ها معمولاً قابل تعویض هستند، بسته به اینکه سطح کارتان چه چیزی است می توان نوع تیغه را تغییر داد.

و به طور معمول برای ایجاد سوراخ روی دیوارهای نازک و عبور دادن کابل یا لوله های باریک کاربرد دارد.

وهمین طورمی توان منحنی هایی با قوس های کوچک را نیز در چوب و یا نئوپان و تخته سه لایی ایجاد کرد. برای گرد بریدن تخته وچوب هم از نوک این اره کمک گرفته می شود.

ابتدا سوراخ کوچکی را روی سطح کار توسط نوک اره بوجود می آورند و بعد به هر اندازه که بخواهند برش را به صورت گرد گسترش می دهند.

اره ی برش سطح

این مدل از مدل های اره دستی از نظر شکل اره های خاصی هستند. تیغه ی آن ها در هر دو لبه دندانه دار و بسیار نازکتر از اره های معمولی است.

دندانه های تیغه ی آن کاملاً هم سطح و موازی خود اره می باشد و مثل دیگراره‌ها زاویه و دندان‌هایی به بیرون ندارند و برای بریدن قسمت های اضافه و بیرون زده ی اتصالات و قطعات چوبی به کار برده می شود.

و اضافی قطعات و نا همواری ها را به وسیله ی این اره صاف و همسطح می‌کنند.

اره ی زنجیری دستی

این نوع از انواع  دیگر اره کارکردی مشابه دیگران دارد، با این تفاوت که زنجیر آن باید با نیروی انسانی و با دست افراد و قدرت بازوی فرد چرخانده شود تا عمل بریدن انجام گیرد.

اره ی دو طرفه

ازانواع دیگر اره است، که در دو طرف آن دارای دسته هایی ست و تیغه ها ی به کار برده شده درآن نیز دو طرفه هستند.

این ابزارطوری طراحی شده‌، تا دو نفر با کمک هم و همزمان بتوانند کار اره کردن چوب و یا درخت و یا هر سطحی را، با وارد کردن نیروی بازوان خود انجام دهند.

که بیشتر هم برای بریدن تنه ی درختان تنومند وبریدن الوار از این نوع اره استفاده می‌شود.

اره ی ژاپنی

این نوع از مدل های اره دستی اصالتی ژاپنی دارد و تیغه ها شکلی خاص و ضخامت کمی دارند و برای برش های ظریف و دقیق بسیار مناسب اند.

این نوع از اره ها می توانند هم چوب های نرم وهم سخت را با دقت، اما به راحتی برش دهند.

درسه سایز و سه اندازه و با شکل خاصی ساخته می‌شوند و برای برش جاهایی که اره های معمولی نمی توانند به آسانی دسترسی داشته باشند از این نوع اره ها کمک گرفته می شود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.