معرفی ابزار

اره نواری یا اره فلکه چیست و چه کاربردی دارد

اره نواری یا اره فلکه چیست و چه کاربردی دارد

در صنایع چوب و نجاری وسایل و ابزار متنوع و گوناگونی به کار گرفته می ‌شود. از جمله اره ها که وسایل بسیار پر کاربرد در این حرفه محسوب می شوند. یکی از انواع این اره ‌ها اره نواری یا همان اره فلکه است.

در این پست به معرفی این ابزار خواهیم پرداخت.

اگر علاقه ای به آشنایی با ابزار خصوصاً ابزار نجاری دارید با ما همراه باشید.

اره نواری یا فلکه چگونه کار می کند؟

این اره کاربردهای مختلفی دارد و در اندازه های مختلفی نیز وجود دارد. اما ایده ی ساخت آن در سال 1809 میلادی توسط ویلیان نیوبری مطرح شد. اما عمر کوتاه تیغه مشکلی بود که در اره ی ساخت او به وجود آمد.

یک زن فرانسوی به نام (آنه پالین) در سال ۱۸۴۶ تکنیک جدیدی برای تیغه های اره نواری ابداع کرد و پس از آن تولید و فروش این وسیله توسط او آغاز شد.

در طی گذشت این سالیان، این ابزار توسط افراد مختلفی تکمیل شده و معایب آن برطرف گردیده تا به شکل امروز خود درآمده است.

اما این اره از قسمت‌ های مختلفی تشکیل شده که در اینجا به بعضی از قسمت های آن اشاره می کنیم و توضیحی کوتاه درمورد هر قسمت بیان خواهیم کرد.

بدنه

بدنه ی اره فلکه یکپارچه از چدن تهیه شده است. که خود به خود باعث سنگینی بیش از حد دستگاه می شود و همین عامل از تکان خوردن اره در موقع برش قطعات و گردش موتور جلوگیری می کند.

در برخی از مدل‌ های این اره از بدنه ی آهنی استفاده می شود، اما مشکل این است که در این نوع اره با بدنه ی آهنی، حتما باید پایه ها را به زمین پیچ کنند تا به خاطر لرزش زیاد دستگاه در هنگام کار، تنظیمات آن دچار اختلال و تغییر نشود.

فلکه ها

در بالا و پایین اره ی نواری دو فلکه وجود دارد که از چدن ساخته شده است. فلکه ی پایینی ثابت است اما فلکه ی بالایی قابلیت حرکت به بالا و پایین و عقب و جلو را دارد.

این حرکت به وسیله ی پیچ های قابل تنظیمی که بر روی اره قرار گرفته است صورت می ‌گیرد. اما حرکت عقب و جلوی اره برای تنظیم تیغه، با فلکه ی پایینی در نظر گرفته شده  و حرکت بالا و پایین اره برای شل کردن و محکم کردن تیغه است.

این دو فلکه ها به وسیله ی محور و بلبرینگ به بدنه متصل می گردد.

الکتروموتور

الکتروموتور ها در دو مدل تک فاز و سه فاز بر روی اره نواری نصب شده ‌اند. الکتروموتور با استفاده از تسمه و فولی به فلکه پایینی ارتباط پیدا می ‌کند و فلکه پایینی را به حرکت در می آورد.

فلکه ی بالایی هم با کمک تیغه ی اره به حرکت در می آید. الکتروموتور در اصل به بدنه پیچ شده است.

حفاظ تیغه ‌ها

حفاظ فلزی بر روی فلکه ها قرار می گیرد و حفاظ های چوبی در راستای مسیر حرکت طیغه نصب می ‌شود و به صورت در پوش بر روی آن قرار دارد تا اگر نیاز به تعویض تیغه ها بود، در پوشه ها به راحتی باز شوند.

تیغه به فلکه ها متصل می شود و با استفاده از الکتروموتور به چرخش در می آید و دور می گیرد. برای حفاظت دیگران در برابر خروج احتمالی تیغه ی فلکه و یا شکستن احتمالی تیغه اغلب از همین حفاظ های فلزی و چوبی استفاده می شود.

این حفاظ ها علاوه بر خاصیت ایمنی که دارند مانع پرتاب شدن خاک اره به فضاهای اطراف دستگاه نیز می شوند.

گونیا

برای تنظیم کردن زاویه و تنظیم عرض برش، و همچنین برای برش های صاف و ثابت از گونیا بهره گرفته می‌ شود. اما در طرح های جدیدی از اره ی نواری گونیای زاویه دار هم وجود دارد، و برای برش هایی که نیاز به زاویه دارد، طراحی شده است.

صفحه

صفحه ی اره نواری به تنهایی خود از چند بخش تشکیل شده است. صفحه در برخی از اره‌ های فلکه کوچک، قابلیت چرخش به چپ و راست را دارد، که  با این وسیله می توان برش های زاویه دار هم ایجاد کرد.

بر روی صفحه، شیاری به صورت طولی وجود دارد که امکان نصب گونیای متحرک را روی آن فراهم می ‌کند و نیز شکافی در روی صفحه وجود دارد، که به کمک آن می توان تیغه را به محلی که می ‌خواهید، بتوانید هدایت کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.